Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma już 18 inwestycji z umowami o dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Ich łączna wartość to 24,2 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 10,6 mld zł. Dziś otrzymała unijne wsparcie dla realizacji drogi ekspresowej S19 Boćki – Chlebczyn.
Część szlaku Via Carpatia
Planowany, całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S19 wynosi niemal 1,5 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to ponad 926 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to prawie 788 mln zł.
W ramach inwestycji powstanie 41 km drogi ekspresowej S19 na południe od Bielska Podlaskiego, pomiędzy węzłami Boćki i Chlebczyn. Zadanie podzielone zostało na dwa odcinki realizacyjne: Boćki - Malewice (15,9 km) i Malewice - Chlebczyn (25,1 km). GDDKiA zbuduje dwa węzły drogowe: Siemiatycze Północ i Południe. Powstaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogowego, a także m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, przepusty) oraz niezbędne drogi dojazdowe.
Inwestycja ma istotne znaczenie zarówno dla Polski, jak i dla całej Unii Europejskiej. Wchodzi ona w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i jest częścią szlaku Via Carpatia.
FEnIKS na polskich drogach
Wsparcie dla GDDKiA ze środków UE w ramach dwóch priorytetów Programu FEnIKS, dotyczących wsparcia sektora transportu z Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, obejmie 30 projektów drogowych i będzie wynosić łącznie ok. 18 mld zł. Pierwsze umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, były to tzw. umowy fazowane. Źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był w ich przypadku również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
Łącznie zawarto takie umowy na sześć inwestycji realizowanych przez GDDKiA: ·
- S1 Oświęcim – Bielsko-Biała,
- S7 Widoma – Kraków Nowa Huta,
- A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce,
- S61 Łomża Zachód – Kolno,
- obwodnice Oświęcimia w ciągu DK44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78.
Ponadto we wrześniu ubiegłego roku podpisano umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn, a pod koniec listopada 2024 r. dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ). W grudniu podpisaliśmy też umowy dla drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.
Pod koniec kwietnia br. Generalna Dyrekcja podpisała 11. i 12. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu FEnIKS. GDDKiA otrzymała unijne wsparcie w wysokości niemal 1,8 mld zł dla budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk - Bożepole Wielkie oraz obwodnicy Opatowa. 13. umowę, dotyczącą dofinansowania budowy autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, podpisana w czerwcu br. W lipcu br. podpisano dwie kolejne umowy o dofinansowanie. Dotyczą one budowy drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Oświęcim oraz rozbudowy S19 na odcinku Sokołów Małopolski Północ - Jasionka. Pod koniec września br. otrzymano unijne wsparcie na budowę dróg ekspresowych S6 Koszalin - Słupsk oraz S19 Lublin - Lubartów Północ. Tym samym przekroczono półmetek środków z UE przyznanych GDDKiA w ramach FEnIKS.
Kolejne projekty drogowe są w trakcie oceny lub przygotowywana jest dla nich dokumentacja aplikacyjna w celu pozyskania unijnego dofinansowania.